Trillingen van treinen –> Oproep: laat van u horen

 

 

Het wordt steeds drukker op het spoor. Nederland heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld en vervoer per trein is een stuk duurzamer dan een auto of vrachtwagen. Maar wat betekent dit voor de circa 1 miljoen Nederlanders die langs het spoor wonen?

De laatste jaren nemen klachten over trillingen toe. Bewoners verliezen slaap, maar klagen ook over schade aan hun huizen. Kan dat? Volgens ProRail, maar ook volgens andere Europese spoorbeheerders, zijn de trillingen die treinen veroorzaken te zwak om zelfs maar cosmetische schade te veroorzaken. Dat neemt niet weg dat omwonenden die trillingen wel kunnen voelen.

Wat we zeker weten is dat het aantal mensen dat daarvan hinder ervaart groeit. Voor trillingen bestaat, in tegenstelling tot geluid, nauwelijks wetgeving dat grenzen aangeeft aan wat toelaatbaar is. Hoewel de Tweede Kamer in 2010 al vroeg om rekenregels waarmee trillingen kunen worden voorspeld, is die methode er nog altijd niet. Dat maakt het ingewikkeld om inzicht te krijgen wat je kunt verwachten als er ineens trajecten worden gewijzigd of ‘spoorboekloos’ wordt gereden.

Moeten omwonenden rond het spoor beter worden beschermd? En zo ja, hoe dan? En tegen welke prijs? Help mee dit uit te zoeken.

Klik hier om mee te doen.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>