We blijven in Nederland vooral investeren in bredere snelwegen, nu weer de A1 (€400 mio) en dus nog meer niet groen goederentransport over de weg met goedkope Oost-Europese chauffeurs. Niet goed voor de klimaatbeheersing, niet goed voor de leefbaarheid, niet goed voor de verkeersveiligheid en niet goed voor de externe veiligheid.

We blijven in Nederland tegelijkertijd ook maar studeren, vergaderen en in ambtelijke bureauladen wegstoppen van rapporten om de Noordtak van de Betuweroute aan te leggen (Goederen Oost-Nederland) om een groot deel van de ellenlange konvooien vrachtwagens/trailers en hun lading via het schone, ruimte-efficiënte, transport-efficiënte en veilige spoor te vervoeren. Met zo’n spoorlijn kunnen meteen Twente en Knooppunt Arnhem-Nijmegen direct per intercity worden verbonden om automobilisten de trein als alternatief te bieden. Anderhalf miljard euro kost dat, een bedrag dat in het niet valt met alle staatssteun in de Coronacrisis aan bedrijven als NS, KLM, etc.. Een investering die investeringen van meerdere miljarden vermijdt in uitbreiding van spoorwegen in de Randstad. Een investering die fantastisch is voor de omwonenden langs het steeds drukker bereden bestaande spoor. Kortom: een superinvestering in onze toekomst. Waar wachten we op?

Bron: Hans-Willem Vroon• 3rd+Directeur RailGood | Director RailGood + Independent Entrepreneur Matterhorn Management & Consultancy3d

Deel drukke A1 vijf jaar eerder open dan geplandtelegraaf.nl