https://www.gelderlander.nl/opinie/noordtaknimby-isme-is-een-dikke-middelvinger-van-de-achterhoek~ab82aa43/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Noordtaknimby-isme is een dikke middelvinger van de Achterhoek

24-01-22, 10:21

Betuwelijn en ICE Noordtak Achterhoek. © Jan Ruland van den Brink

Die boodschap wakkerde een collectief nimby-isme in onze mooie regio aan. Voor wie het niet weet: nimby staat voor ‘not in my backyard’. Laat die goederentreinen maar ergens anders rijden.

Lees ook

(3)

De reactie is begrijpelijk. Ik ben ook geen voorstander van de Noordtak door de Achterhoek. Zo’n goederenspoorlijn is slechts een transportband, waar de regio in beginsel zelf niets aan heeft. (Dat kan anders, maar daarover later meer).

Hoeveel mensen zadel je ermee op?

Maar goed, stel dát de noodzaak wordt aangetoond, waar moet-ie dan komen? Of prangender: wie cq hoeveel mensen zadel je ermee op?

Het is namelijk kiezen tussen twee kwaden: óf je bundelt de lijn van Zevenaar tot Enschede met de A18/N18 óf je laat zware goederentrein – ook ’s nachts – dwars door onder meer Arnhem, Velp, Dieren en Zutphen rijden (en verder via Deventer of Lochem langs nóg meer huizen waar mensen in hun bed liggen te trillen).

Mensen die te dicht bij het spoor wonen, kunnen worden uitgekocht. Dat is bij de Betuwerou­te ook gebeurd en daar is niemand slechter van geworden.

Die enorme overlast kun je voorkomen met een geheel nieuwe spoorlijn door de veel legere Achterhoek. Die hoeft nergens dwars door kernen heen. Bovendien kunnen – nee, móeten – knelpunten worden opgelost met tunnels, zoals nu in Zevenaar, en geluidschermen.

Mensen die te dicht bij het spoor wonen, kunnen worden uitgekocht. Dat is bij de Betuweroute ook gebeurd en daar is niemand slechter van geworden.

Huid duur verkopen

Uiteraard moet de Achterhoek zijn huid duur verkopen. De vrees dat de Noordtak slechts een transportband wordt, is terecht, dus daar moet wat tegenover staan. De Noordtak óók gebruiken voor passagierstreinen ligt voor de hand, maar vergt door de excentrische ligging – ver van kernen- aftakkingen.

Het wisselgeld zou ook kunnen bestaan uit een verdubbeling en elektrificatie van het traject Zevenaar-Winterswijk. Of vooruit: een échte snelweg naar Enschede.

Bestuurders in de Achterhoek roepen nu om het hardst dat eerst de noodzaak moet worden onderzocht. Daar hebben ze gelijk in, maar ik weet nu al wat ze zeggen als de noodzaak vaststaat: Nimby! (en dat heel hard).

Met valse emoties als ‘de Noordtak is een streep door een van de gelukkigste regio’s van Nederland’ steken deze Achterhoekse bestuurders een dikke middelvinger op naar een paar honderdduizend mensen die langs het bestaande, veelal in de negentiende eeuw wonende spoor wonen. Kedèng, kedèng, 24/7.

Eelco van den Heuvel is inwoner van Oude IJsselstreek en voormalig chef van de redactie Achterhoek/Liemers van De Gelderlander.

Nog even dit…

Wij zijn er voor iedereen die zich betrokken voelt bij onze regio. Wil jij ook graag weten wat er bij ons speelt en wat dat voor jou betekent? Onze verslaggevers zijn de oren en ogen van de regio en staan midden tussen de mensen. Hierdoor zijn wij in staat je het allerbeste regionale nieuws te brengen zonder poespas, maar altijd met fatsoen. Maar je kunt natuurlijk ook bij ons terecht voor betrouwbaar (inter)nationaal nieuws, sport en entertainment. Wat je bij ons leest, ziet of hoort, dat mag je raken.

Je leest de Gelderlander al voor 1,20 per week.

Meer informatie