Goederentreinen moeten verdwijnen van het spoor door Deventer, Zutphen en omliggende dorpen. Regionale actie- en belangengroepen dringen daarvoor aan op de aanleg van de ‘noordelijke Betuwelijn’. Maar die kost miljarden. Om hun lobby te versterken, zoekt het oosten samenwerking met het zuiden.
2 december 2020 op 18:29
Tja. En wat dan met het laatste stuk na Hengelo? Wordt Oldenzaal vergeten?
9 december 2020 op 18:57
Dank voor reactie, heb goed nieuws!
De kranten gebruiken nog steeds het ‘gewraakte’ kaartje uit voorlaatste onderzoek van ministerie.
Maar in de nieuwe plannen staat hij al zuidelijk van Oldenzaal ingetekend!
Daar hebben we ons met Gemeente en vervoerders hard voor gemaakt.
Maar RONA en nu ook LPOGT maken zich hard voor omleidingen om alle steden, als ze geen nieuwe spoorlijnen willen aanleggen.
Vandaag wordt er weer over vergaderd in de Kamer, is opeens gewijzigd in schriftelijk overleg dus zonder live-stream….
2 december 2020 op 19:38
Ontvangen van Hans-Willem Vroon (Directeur RailGood) via LinkedIn
Realistische beschouwingen van RONA, ook al is minder dan 10% van het spoorgoederenvervoer gevaarlijke stoffen en is slechts een klein deel van de gevaarlijke stoffen toxisch (gif). Maar daar gaat het in de kern niet om.
Waarom heeft de Nederlandse regering vele tientallen miljarden over voor steun van Zuid- en Oost-Europese landen, ontwikkelingshulp en aan Corona steunmaatregelen?
Waarom legt de Nederlandse regering snelwegen wel zoveel mogelijk buiten de bebouwde kom om?
En waarom worden achterlandspoorlijnen die er vaak al meer dan 100 jaar liggen dan NIET buiten de verstedelijkte gebieden om aangelegd? Waarom worden de afspraken uit het verdrag van Warnemünde w.b. de Noordtak en de Zuidtak van de Betuweroute al 20 jaar door ?? niet uitgevoerd?
Wel werden snelwegen uitgebreid en besluiten daartoe genomen.
Afgelopen 4 jaar zijn het spoorgoederenvervoer en de modal shift ook bepaald niet verder geholpen door Stientje van Veldhoven (en in mindere mate ook Cora van Nieuwenhuizen). Het ?? regeringsbeleid heeft er niet voor gezorgd dat er meer goederentreinen zijn gaan rijden en er is geen basis gelegd voor modal shift. Wel is er veel vergaderd en onderzoek gedaan. Zo kunnen zaken lekker vooruit worden geschoven.
De treurige balans van vier jaar regeren.
https://www.linkedin.com/posts/hwvroon_verdwijnen-goederentreinen-uit-deventer-en-activity-6739815981536841728-hKwE/