We blijven in Nederland vooral investeren in bredere snelwegen, nu weer de A1 (€400 mio) en dus nog meer niet groen goederentransport over de weg met goedkope Oost-Europese chauffeurs. Niet goed voor de klimaatbeheersing, niet goed voor de leefbaarheid, niet goed voor de verkeersveiligheid en niet goed voor de externe veiligheid.
We blijven in Nederland tegelijkertijd ook maar studeren, vergaderen en in ambtelijke bureauladen wegstoppen van rapporten om de Noordtak van de Betuweroute aan te leggen (Goederen Oost-Nederland) om een groot deel van de ellenlange konvooien vrachtwagens/trailers en hun lading via het schone, ruimte-efficiënte, transport-efficiënte en veilige spoor te vervoeren. Met zo’n spoorlijn kunnen meteen Twente en Knooppunt Arnhem-Nijmegen direct per intercity worden verbonden om automobilisten de trein als alternatief te bieden. Anderhalf miljard euro kost dat, een bedrag dat in het niet valt met alle staatssteun in de Coronacrisis aan bedrijven als NS, KLM, etc.. Een investering die investeringen van meerdere miljarden vermijdt in uitbreiding van spoorwegen in de Randstad. Een investering die fantastisch is voor de omwonenden langs het steeds drukker bereden bestaande spoor. Kortom: een superinvestering in onze toekomst. Waar wachten we op?
Deel drukke A1 vijf jaar eerder open dan geplandtelegraaf.nl
16 december 2020 op 11:42
Gedurende de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn bijzonder diepgaande onderzoeken gedaan t.a.v. het goederen vervoer. Daaruit kwamen onomstotelijk drie goederentakken naar voren. De eerste werd aangelegd, de Betuweroute, de twee anderen geschrapt. Dat is het domste dat men op het gebied van het spoorgoederenvervoer had kunnen doen. Het optutten van IJssellijn en Twentelijn gaat zoveel geld kosten, dat enkel en alleen nog gepleit kan worden voor een Noordtak, die kan desnoods als enkel spoor met passeersporen aangelegd worden. Dan is de investering minimaal. rond één miljard Euro. Dan is men in alle opzichten uit de “brand”. Rona heeft onlangs een artikel in de Gelderlander hierover geplaats. Het is de spijker exact op de kop slaan. Het enige dat juist is in deze hele problematiek: Kies enkel en alleen voor de Noordtak. Het is de enige duurzame oplossing en tevens de meest efficiënte. Carca 50 km korter dan het huidige tracé, geen storingen meer met de overwegen, een betere elektrische afwikkeling, snellere bediening van alle spoorgoederenvervoer klanten, grote voordelen voor de Rotterdamse haven vanwege een betere afwikkeling omdat reizigerstreinen dan geen invloed meer hebben. Wens Rona toe, dat zij blijft volharden in de bouw van een Noordtak, de enige juiste oplossing.